lördag 30 november 2013

Lost in Translation

Jag blev helt ställd när jag skulle skriva en liten käck introtext om mig själv till jobbets kundtidning i fredags.

Jag blev redan halvställd första dagen när jag skulle berätta vad jag gjorde på min fritid när jag skulle presentera mig för gruppen. Jag hade liksom glömt att man bjuder en skvätt av sitt privatliv på jobbet i Sverige och jag hade framför allt glömt vilka fritidsaktiviteter jag hade. Jag har varit van vid att folk helst bara vill veta vilken favoriträtt jag har från det lokala köket och möjligtvis var och vad jag åt i helgen. En meningsfull, aktiv fritid intresserar inte tropikerna. Det intresserar svensken

Det där med pool, strand och djungelpromenad var ju passé.

Till den käcka introtexten skulle jag även på en rad summera ihop min fantastiska karriär som jag helt förträngt i mitt tropiska hemmafrus-deltidareliv. Hur sjuttongubbar jag lyckades få ihop en jobbansökan och än ro hem ett jobb på distans från andra sidan jordklotet, det är för mig en gåta. Vad jag kan, förutom ta mig igenom nya, okända situationer var som, det har jag ingen aning om. Helt glömt. Förträngt. Expert på att vara lost in translation.

Det skriver man inte i en kundtidning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar