tisdag 17 augusti 2010

Framme!

Igår eftermiddag landade vi på Penang. Solen sken och det var en skön värme i luften. Vi var oväntat pigga efter dryga 20 timmars resa. Det var attans bekvämt att flyga business klass. Allt för bekvämt! Enda felet är att det kommer bli omöjligt att knö in sig i ett charterplan igen.

Vi fastnade så klart i trafik men tjejerna led inte av det. De räknade moppar och palmer och spanade på omgivningarna. Bara att få åka lösa i baksätet var en succé. Hotellet föll dem också i smaken och de lekte på som vanligt.

Vi började vår första dag med hotellfrukost ute och sen samlade vi ihop oss och tog taxi till Emelies nya dagis. Jag och Emelie gick in på en dryg timmes visit och Martin och Filippa traskade bort till Filippas skola och kollade lite. De fick sen vänta och vänta för Emelie ville inte gå hem. Hon var blyg men mycket nyfiken och ser fram emot att börja första september.

Alla barnen var nyfikna på oss och gav henne blomarmband och pratade på. Jag trodde att jag var rätt bra på kines-engleska men inte när 3-5 åringar prata. Lyckades i alla fall fatta att en kille vaket konstaterade att Emelie hade gult hår och alla andra barn svart. När jag frågade vilken färg jag hade svarade han grått. Hrm, han står inte högt i kurs...

Vi tog lunch nere i källaren på Gurney Plaza och sen fångade vi in en taxi igen och skulle fixa skoluniform till Filippa. I en skräddarbutik trodde vi, men det visade sig vara hemma hos nån på nån bakgata och där var helt mörk. Och ingen svarade i telefon så vi får jaga vidare.

Eftermiddagen gick åt lite softande på hotellet. Fylla i papper till Filippas skola och ringa lite praktikaliteter. Jag simmade några 20 längder i hotellpoolen och de andra skypade med farmor & farfar.

Kvällsmat tog vi på Coffee Island med Martins jobbarpolare Nalin. Emelie drabbades av akut jetlag på vägen dit och somnade i min famn så jag fick till ett bra styrkepass för armarna. Tur att det inte var så varmt så jag slapp bli genomsvettig.
Alla åt sådär eftersom hungern inte ville infinna sig men vi roade oss med att kolla när de matade de stora akvariefiskarna med mindre fiskar och med lite ofrivilligt fyrverkeri när elledningarna smällde i ett ljusslingedekorerat träd.

Hem till hotellet gick alla igen och var alltför pigga vid läggdags. Till slut somnade föräldrarna men inte barnen och sen vaknade föräldrarna och sitter nu jetlag-pigga i tv-soffan och tittar på malaysiska såpor. En har simultanförmåga och bloggar samtidigt. Den andra har fjärrkontollen och härmar uttal.

Imorn blir det tidig dag och lägenhetsjakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar