söndag 3 juli 2011

Steamboat

Ikväll kom vi äntligen iväg och åt steamboat på Golden Gate, restaurangen som ligger runt hörnet från oss. Vi har spanat stället sen vi kom hit. Ruffigt gammalt hus där hönsen och tuppen spatserade omkring på dagarna. Fast dem har vi inte sett, eller hört sen vi flyttade från Silverton. Först fattade vi inte änns att det var en restaurang, men vi läste på den slitna skylten och tänkte jaha, här vill man nog aldrig äta. Sen la vi märke till att planen varje kväll var helt fylld av tjusiga bilar och då tänkte vi att utsidan döljer nåt fint dyrt dit man inte går och äter med barn utan snarare har affärsmiddag. Men, så fick jag veta att en av mina mandarinklasskompisar går dit ofta med sina väldigt aktiva små pojkar och ja, då var det ju inga problem. Förutom att vi inte fick tummen ur...

Vi var de enda icke-kineserna på stället, de enda som inte var en storfamilj, de enda som inte varit där förut och de enda som inte hade nån aning om hur man äter steamboat. Vi sneglade omkring oss för att se hur de gjorde, fick hjälp av servitriserna och sen visade det sig vara enkelt. Man kryssar bara i på listan vilken mat man vill ha, stoppar i rubbet i den bubblande buljonggrytan mitt på bordet och lägger på locket ett par minuter. Sen slevar man upp härligheten i små skålar, kryddar med chili, vitlök och såser och äter sig mätt. Har man beställt för lite är det bara att få in mer. Man betalar inte så mycket för kalaset, förstår varför restaurangen är fylld med locals och varför huset inte fått någon piffing på evigheter.

Annars hade vi en lugn söndag efter en intensiv lördag. Den stora Food & Fun Fair:n gick äntligen av stapeln på SCIPS och jag fick mitt första 12 timmars arbetspass sen vi kom hit. Kan säga att det känns i mina ben idag. Evenemanget var lyckat och allt flöt på utan några större problem. Bara en hjälpare kom inte till sitt skift, men då fick jag hoppa in och slänga ut ungar var 5:e minut ur hoppslottet vilket inte var nåt större problem för skolbarnen här är ruggigt väluppfostrade. Där fanns mat och dryck från 14 länder och massa roliga aktiviteter för barnen. De fiskade ankor med ätpinnar, kastade blöta tvättsvampar på sina lärare, fick tatueringar, gjorde kläder av alla våra gamla tidningar osv.

Vi i PTC kan verkligen vara nöjda med vårt planeringsarbete, och evigt tacksamma för alla föräldrar och lärare som lagt ner massa jobb. Stämningen var super och jag hann även njuta lite av den med Emelie. Annars roade sig tjejerna med Martin och njöt en mammafri dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar