torsdag 20 januari 2011

Löften och mål

Jag satte upp några mål och ideer på vad jag skulle kunna göra innan vi åkte till Malaysia. Ett mål var att komma i bättre fysisk form och det har gått hyfsat men inte mer än så. Yoga och jogging en eller två dagar i veckan har det blivit och ska sanningen fram så var jag rätt nöjd med min insats.

Fast när en höggravid mamma på SCIPS frågade mig innan jul när det var dags så tänkte jag 'nejhej du, nu jäklar får du sluta lura dig själv och det göra något åt den där putmagen!'. För att få bättre fart på träningen kryddade jag upp det till ett nyårslöfte några veckor efter nyårsafton och nu nån vecka innan det kinesiska nyåret är det hög tid att sätta igång.

Att jag fick häcken ur var mycket tack vare Olga Rönnbergs blogg och hemsida som jag surfade över genom en slump. Tänk så många sit ups jag gjort helt i onödan och nu förstår jag varför jag inte fått träningsvärk i en endaste magmuskel de senaste fem åren. Det är bara fram med vikterna och träna innefrån och ut som gäller!

Det är liksom inte ingenjörsmassigt riktigt att ha ett sånt luddigt mål som att komma i bättre form sa jag styrde upp den fadäsen med att i nyårslöftet lova att träna minst 30 minuter varje vardag. Vi har ett hyfsat fint gym nere vid poolen och det är bra synd att det nästan står oanvänt så jag gör både gymmet och mig själv en tjänst. Ingen av oss ska behova rosta ihop.

Som hemmafru och med 3 minuter i hissen från gymmet har jag faktiskt inte en endaste ursäkt att inte hinna med. An så länge har jag hållit löftet. Så här efter två dagar så är kroppen bra öm och väldigt glad att det var helgdag när den vaknade upp imorse. Den fick vila och lulla ut på stan for kulturupplevelse med den hinduiska högtiden thaipussam. Det var häftigt!

Imorgon är det vardag igen så det blir mandarinlektion - och 30 minuter i gymmet. Och så en sväng till mataffären och förhoppningsvis marknaden innan skol- och dagisbussar kommer och sen kvällsmat på Bali Hai.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar