torsdag 27 januari 2011

Gong Xi Fa Cai

Taska Nania firade kinesikt nyår igår och jag fick ett litet tillfälle att öva mina pinfärska mandarinkunskaper. Mammorna i Emelies grupp pratar rätt ofta mandarin med varandra. De var supergulliga, hjälpsamma och skrattade inte det minsta när jag stapplade ihop några få meningar.

Inte som min mandarinlärare, han viker sig dubbel av skratt över katedern och säger till oss hur fel vi sa och att våra betoningsfel gör att det blir en hel annan mening. Det där med att peppa eleven och ge dem oändlig bekräftelse är inget malay-kinesiskt. Inte heller att ta rast. Det är tre timmar på raken och ingen lämnar rummet förrän han sager tack och hej. Ja, ja inte så konstigt, killen har ju oförskämt roligt på jobbet.

Igår hade jag roligt på Taska Nania där alla barnen var uppklädda i traditionella kinesiska dräkter och sjöng sånger på kinesiska och engelska, och jag tror där även kom med en japansk sång. Emelie sjöng som vanligt inte, men jag fick en privatare av 'Gong xi, gong xi ni' kvällen innan. Barnen bjöd på traditionella kakor som de bakat själva och så var där ett gäng andra sorter, iste och så mandariner, så klart. Mandarin är nyårsfrukten precis som den är vår julfrukt fast de ger mandarinerna till varandra och den som får flest är bäst, så att säga.

Även denna gång kom Emelies familj som en stor klan. Jag, Martin och så Thomas, Tora och Iben som varit på besök i två veckor lyssnade på föreställningen och fikade med de andra föräldrarna. Besökarna åkte hem igårkväll och nu känns våningen väldigt tom.

Så nu får pensionat Hörnfeldt ta och stänga ner för ett tag och passar på att ta semester en vecka i Kambodja. När vi kommit hem igen har det blivit kaninens år.

Gong xi fa cai - Selamat Tahun Baru Cina - Happy New Year

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar