lördag 8 januari 2011

Tystnad

Vi har hittat tystnaden mitt i Georgetown! Vi hörde bara fåglarna och lite småprat från de få människor som var där. Inga bilar, inget tutande, inget moppesmatter, inget byggbuller eller sirener bara väldigt, väldigt lugnt och tyst. Vi var och tittade på Khoo Kongsi klanhus vid Armenian street, mitt i UNESCO-världarvlistade Georgetown.

Vi hann inte läsa på så mycket i det lilla museet i bottenvåningen. Det gör man liksom inte om man går med en 3åring och en 5åring på ett halvtråkigt museem. Filippa ville i för sig helt plötsligt att jag skulle läsa texten om taoismens förfadersdyrkan och tyckte det var lite konstigt att de tror på spöken...(det lär komma frågor om den saken så det är bäst jag börjar förbereda några 5åringsvettiga förklaringar om hur man kan snacka med döda).

Vi tittade runt i templet också och sen satt vi på trappen framför huset med förfädernas aska och bara lyssnade pa tystnaden, testade varandras solglasögon och fotade lite innan Emelie tyckte det var dags for fika.

Då gick vi ut i bullret igen och till Edelweiss kafe lite längre ned på gatan. Lite fotosessioner hann tjejerna ställa upp på både i klanhuset och på kafet. Det satt ett gäng kinesiska killar med jättekameror (rätt många som har som helgnöje att gå ut och fota på den har ön) på kafet och drack öl. Den ena fick min email, får se om de skickar nån bild...i så fall lägger jag ut den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar