fredag 18 februari 2011

Telecom Malaysia

Jag säger bara akta er Telia, Telecom Malaysia slår er med hästlängder!

Jag har i alla fall fått klarhet i varför vi fick två linor i början av december när alla andra klarar sig på en för både telefon och internet. Men, säger tele-installören att så ska det vara, så tjafsar man inte efter att ha påpekat konstigheten två gånger för då vet man ju att det blir ingenting av det hela. Framför allt med tanke på att han lyckades få in internet i sovrummet och telefonen i matrummet och inte tvärtom som vi bad.

Men, men, men.....när familjen Malica skulle flytta in har ovanpå och få telefon i början av januari så var det oändligt, omöjligt strul och denna vecka bestämde telebolaget sig for att lösa det efter ilskna, salivstänkande samtal från Mr St Jude IT boss himself.

Då upptäcker Christina och jag av en slump att 'nämen, titta vi har samma telefonnummer'! Ok, vi har två linor, så vi behåller den linan vi har som telefon eftersom vi meddelat hela världen numret (fast bara Karin har ringt- och så en massa kineser som vill beställa kakor till nyårsfirandet) och så kan de ta numret som vårt internet gick på.

Jättebra, tele-installör nummer 2 fixar det på en pisskvart i onsdags. Men, nästa dag är vår telefon död fast, internet funkar och när Daniel ska ringa Christina så svarar hon aldrig fast hon skulle sitta hemma och vänta på att rörmockaren skulle komma. Vis av erfarenhet så slår Daniel vårt nummer och vem tror ni svarar? Christina så klart! Då har Telecom Malaysia kopplat om härligheten och två herrar nere på St Jude går i spinn och IT boss får lyfta luren igen.

Telecom Malalysia rycker ut direkt. Denna gång inte någon liten enkel installatör, inte, utan chefen själv! Som sitter på mitt vardagsrumsgolv när jag kommer hem fast han skulle till Christina (som nu väntar på både honom och rörmockaren). Förklarar för mig hur inkomptenta alla medarbetare är, att han måste göra allt jobb själv men nu tänker han sluta och att allt är politik och malayernas fel (själv är han tamil). Han tar nu hand om det här personligen och vi kan rakt inte behålla vårt telefonnummer för det har han själv lagt in i systemet till Daniel.

Det gjorde han den andra december, samma dag som hans medarbetare kopplade in och tvingade på oss två linor....hrm, ett hål i systemet?

Ett hål har jag i alla fall kommit på. Man ska inte, aldrig,nej, nej, nej vara proaktiv i Malaysia och beställa saker innan man behöver det. Det skapar bara förvirring. Så det är klart som korvspad att intallatören tror att det bara blivit en siffra fel i adressen och att den kund han har framför sig ska ha två linor eftersom det faktiskt inte bor någon på andra adressen. Chefen har ju sagt till honom att två linor skall kopplas in. Då gör man det- punkt

Samme chef kom på efter att ha suttit två timmar på vårt vardagsrumgolv, fått massa skäll och nästan-tårar av mig att jo, vi kan visst behålla vårt nummer, men då måste vi behålla båda linorna och så får grannarna ovanpå ett nytt nummer. Eureka!

På måndag får vi se om hans eminenta lösning funkar. Nåt säger mig att denna snurriga historia inte är över än. Kanske få bageriet med de efterfrågade kakorna tillbaka numret?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar