tisdag 5 april 2011

Konsten att göra ingenting

Vad gör jag egentligen hela dagarna? Vad sysslar man med och fyller sin tid med när man inte har ett jobb att gå till? Vad gör egentligen en lyxhustru? Sitter där i guldburen och käkar praliner, solar vid poolen och tar i bland ett avbrott från härligheten med en liten avkopplande shoppingresa? Nja, knappast. Det fyller faktiskt inte en hel dag.

Det har sina fördelar att vara sin egen chef men det har också sina nackdelar. Man måste fylla sin tid själv. Ingen som säger vad man ska göra, ger en uppdrag, deadlines och ber om hjälp. Skönt semestervitt i kalendern. Men, tomt och ovant.

Precis som att kroppen måste hållas i trim så måste huvudet också få sin duvning. Fixa fruktfika, skjutsa till aktiviteter, planera lekträffar, utflykter och få mat på bordet tar mindre och mindre tid. Hjärnkapaciteten är tillbaka på normalnivå och livet har blivit vardag.

Kroppen tränar man enkelt i gymmet eller simbassängen, men hjärnan hur håller man den i trim? Lära sig mandarin är ett lysande sätt att hålla igång hjärnkontoret. Ger mycket träningsvärk! (Och jag får även träffa folk som är över 5 år). Som nyvald sekreterarde i skolans föräldrarförening räknar jag i för sig inte så mycket med tung hjärngympa men väl teamwork och få göra nytta för andra.

Skolbänk och teamwork i all ära, man vill ju känna sig lite smart och kreativ också. Så nu är det nya målet att komma på nån idé varannan vecka. Regelrätt problemlösning helt enkelt. Denna veckan plågar jag Tetra Pak. Som hemmafru är jag bara oändligt trött på deras urkassa tetra brik med den platta plastförslutningen, kallad ReCap. Var och varannan gång får man inte av sterilflärpen och absolut varje gång man ska hälla så rinner det mjölk på sidorna. Mjölk luktar surt, väldigt snabbt surt här i värmen.

När kom den lilla plastpluppen, början av 90-talet? Jag sitter och skryter över alla Sveriges ingenjörs- och företagsframgångar på kinesiskan men, när det gäller den där ReCap då skäms jag. Urkasst Tetra Pak. Så många smarta ingenjörer och så mycket spilld mjölk.

Nähä, så kan vi inte ha det så nu har det knåpats i köket och hjärnan har gått på högvarv. Tetra pak tar dock bara emot patentsökta idéer på sin hemsida så jag mailade och frågade hur man blir av med sina idéer men svaret var fortfarande patentsökt enbart. Suck, så stelbent gubbigt. Klart man kan ta emot folkets idéer utan massa skydd och skyldigheter. Det borde ha en hel drös med jurister som kan skriva vettiga avtal. Jag vill inte ha massa pengar, de behöver familjen Rausing bättre ;-) Jag vill bara ha lite hjärngympa och feedback.

Så det får bli mandarin resten av denna veckan även om vi nu har lov i tre veckor p.g.a. av alla olika skolors lov. Nästa vecka får jag hitta ett nytt problem att tackla. Hoppas på lite hjälp från InnoCentive. Och, ja självklart ska jag argumentera lite med Mr Patent på Tetra Pak. Jag har ju tiden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar