måndag 8 november 2010

Deepavali

Högtiderna duggar tätt här i Malaysia. I helgen var det dags för hinduernas Deepavali, deras nyår då de firar ljuset inom sig och runt omkring. Fredagen var helgdag och Filippas skola firade på torsdagen med att alla barnen klädde upp sig i indiska kläder och åt indisk mat till lunch. Golvet i entrén var smyckad med en bild på en påfågel gjord av färgade riskorn och små tända ljuslyktor.

PTC hade samlat sina styrkor och målade barnens händer med henna i kaffeterian. Vi hade övat dagen innan hemma hos en av mammorna på Gurney Beach. Enkla små bilder, men inte helt lätt att få ut färgen jämt och snyggt ur en mini-spritstub. De flesta barnen var helnöjda, de indiska barnen tackade artigt för bilden men det syntes lång väg vad de tyckte om insatsen. De köade hellre framför de indiska mammorna och Miss Kita.

Emelie var i allafall helnöjd med min insats. Ett hjärta på varje hand och hon satt blixtstilla i en timme så färgen skulle torka. Inget kladd, inget gnäll och mycket nöjd liten vit indiska.

Kläderna till oss handlade jag snabbt in dagen innan på Kamdar nere i Georgetown. Fick tipset på övningsmötet så jag lyckades lösa den viktiga utstyrseln utan att behöva ge mig in i Indian town mitt i värsta 'julruschen'. Många fina saris och andra indiska kläder hade barnen, lärarna och mammorna på sig.

Vi behöll våra på hela vägen till Kuala Lumpur. Hennamålningarna höll nästan hela helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar