söndag 7 november 2010

Kontrast

Hemmamamman hade en intensiv dag i tisdags. Nania firade Emelies födelsedag på förmiddagen och SCIPS förskoleungar hade modevisning på eftermiddagen. Snacka kontrast: ekologiska Nania mot bling-bling Christopher's.

På Nania började firandet kl 9 med att fem barn och födelsedagsbarnet gick till köket och bakade kaka. Alla fick knäcka ägg, pudra i mjöl, vispa och röra. Även jag. Skålen gick runt och barnen hjälptes åt att hålla skålen för varandra. Fina små förkläden hade de på sig, som de hjälpte varandra av med när de var klara med att duka och pynta födelsedagsbarnets plats med blommor från trädgården.

Sen var det fri lek en stund. Esther lärde mig vika origamiblommor. Teacher Nora sjöng plocka undan sången och så var det dags för samling och födelsedagssånger på kinesiska, malaysiska, japanska och engelska. Kakorna var klara och alla barn gick på fint men skuttigt led ut i matsalen.

Emelie fick pynta sin tårta med bananer och ljus. Teacher Nora tände de tre ljusen som Emelie högtidligt blåste ut och sen åt de alla med stor aptit. Efter fikat var det diskadags utanför och sen samlades de igen för att höra Emelies födelsedagshistoria som Nora berättade. Jag fick plinga lite musik på en xelofon och teacher Nora skapade stämning med ljus och små handgjorda presenter. Emelie var så nöjd med skattpåsen och att få gratulationskramar av alla barnen. När jag gett min kram var det dags för mig att gå hem. Goodbye auntie, sa barnen i kör.

Det var bara hem och vända och sen var det tillbaka till Christopher's och modevisning. Alla barnen hade klätt upp sig, eller ut sig, i sina favoritkläder. De var superduktiga och gick alla ut på run way:en till poppig musik. Mr Nicholas presenterade barnen och deras outfit. Vissa poserade, andra vinkade till mamma, de flesta stod alldeles stilla och strirrade på 50 kameror som blixtrade och undrade nog varför morsorna tjoade och applåderade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar