lördag 13 november 2010

Denna dag

Denna dag började redan halvsju. Två pigga tjejer som, egentligen borde vara trötta efter en sen torsdagskväll med grill och bad hos Tobbe, kom in och väckte oss. Vi som hade tänkte oss sovmorgon till i alla fall halvåtta. Ja, ja det blev bråttom ändå till Filippas art class halvnio på skolan. Martin drog iväg med henne och farmor och farfar några minuter innan. Tur det är nära. Filippa ritade och målade i en timme, Martin sprang och farmor och farfar promenerade i Botanical garden.

Jag och Emelie städade upp alla leksaker och plockade undan så det skulle bli städbart för städerskan. Vi packade även ryggan med badkläder och enkel fika för dagens utflykt till nationalparken. Men, innan utflykten kunde börja samlades vi alla på vårt indiska favorithak i Tanjung Bungha park och åt frukost: lassi, fruktjos, teh tarik och roti canai. Mätta och glada satte sig alla utom jag i den stora Innova (jepp, ny bil igen. Men snart är det slut med det. Vi har slått till på en Perodua till som kommer om en dryg vecka).

Jag satte mig i lilla Myvin och åkte till vår nya lägenhet för att vänta på flyttgubbarna som skulle komma nångång mellan 12 och ett. De kom strax efter två och var tvugna att börja med lunch innan de kunde flyttbära. De hade i för sig ringt och sagt att de var lite försenade men sen körde det vilse....bara skönt att höra att även infödingar kör vilse. För det var vad jag gjorde när de hade åkt.

Det gick snabbt att bära upp 39 kartonger, en cykel, ett dockskåp och fyra sängar. Bara möblerna packades fram och resten fick stå tills det blivit renare i lägenheten. Byggdammet är inte borta trots två städningar. Fast, det hade ändå fått stå för vi kommer inte ihåg längre vad som finns i kartongerna och har inte riktigt tänkt ut vart allt ska hamna sen. Hemmafrun måste ju också ha nåt att göra i veckan (eller nästa vecka för mitt i denna drar vi på 40årsfirande på ett strandhotell nära oss)

Resten av dagen höll jag mig sysselsatt med att köra vilse. Jag tänkte att det var lika bra att börja handla in städgrejor och allt möjligt bra-att-ha på Tesco. Körde i väg utan karta och med ett vagt minne var affären ligger nånstan. Vi var där när vi hade bott här i tre veckor. Jag hittade i för sig dit, såg stor Tescoskylt från motorvägen men kunde för mitt liv inte hitta infarten. Två stora varv med vilse innan jag hittade in.

På Tesco var det lika spännande. Gick inte vilse men var ändå vilse. Kände inte igen ett endaste rengöringsmedelsmärke, hittade inga bra golvmoppar, klämde på kuddar, letade efter toaborstar som inte var neonrosa eller spygröna, stod och spanade på strykjärn som vi kanske inte fick med i flytten osv. Så det tog tid att fylla vagnen. Kom hem lagom till läggdags och då hade jag kryddat hemfärden med en liten vilsesväng och mycket bilkö.

Vad de andra egentligten har gjort idag, vet jag inte. Martin somnade med tjejerna och även svärföräldrarna stupade i säng. Så jag antar att de haft en rolig, intensiv dag med massa upplevelser. Filippa avslöjade lite om en höghöjdsbana så jag hoppas på att få höra mer imorgon innan vi tar tag i flyttlogistiken igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar