måndag 1 november 2010

P-bot

Malaysier parkerar precis var de vill och precis hur de vill. Dubbelt, enkelt, mot färdriktningen eller med, på en parkeringsplats eller vilken ledig plats som helst. Så då tänkte jag, som nybliven ovetandes bilägare som jag är att då kan jag göra samma sak. Vad jag inte visste var att de faktiskt får böter! Så döm om min förvåning när jag hittade en liten vit lapp på vindrutan när jag parkerat på en bakgata vid Belissa Court. Inte dubbelt, men mot färdriktningen och tydligen var där inga gula streck på marken som visade rutan...och har något vagt minne att där stod en liten rostig skylt med ett överstruket p en bit bort.

Jaha, helt klart skyldig så då var det bara att ta reda på hur man betalar. Tjusigt nog stod det både på malay och engelska på lappen. Min malaysiska hjälpte mig inte långt (men jag kände igen några ord). Engelskan är det däremot inget fel på så jag redde snabbt ut att någon internet betalning skulle det inte bli tal om utan det var till att betala hos närmsta trafikpolis.

Inga problem tänkte jag, det ligger ju ett poliskontor ett kvarter bort mitt emot wet market så det fixar jag lugnt inom de sju dagar lappen ska vara betald. Fast, inte just nu för det var dags att hämta på skola och dagis.

Så nästa dag tågade jag in hos polis. Spetsade med lite Selamat pagi (godmorgon) till poliskonstaplarna eftersom min malay-lärarinna Shirin hade sagt att polisen ääääälskarrrr när man försöker prata malay med dem...'man kan slippa en böter'.

Trevliga var de, men bötern slapp jag då rakt inte. Däremot fick jag veta att man tyvärr inte kunde betala hos dem för de var inga trafikpoliser. Jag kunde återkomma om jag blir bestulen. Tack, men var betalar man då? Jo, det förklarade de gärna och jag önskade mest att jag hade haft en karta med för jag kom bara ihåg, nere på stan nära Komtar tower.

Hemma spanade jag in kartan och hittade en polisstation nära Komtar. Yeha, det här löser sig. Men, dagen började närma sig hämtdags så utflykt till centrum var uteslutet. Det finns ju en dag i morgon också. Den som spar har....roligt en annan dag.

Men, morgondagen var en sån där kort dag när skolan slutar 12.00 så det blev ju bara för stressigt att få till polisutflykten när man ska hinna jogga och handla på marknaden och surfa nätet så det fick bli torsdagens uppdrag.

På torsdagen fick jag oväntat sällskap av en magsjuk man så det var bäst att ta hand om honom med special rostmackor från Adventist och badda pannan så det var bara att spara på den spännande utflykten till fredagen. Även om det började kännas lite nervöst och tajt om tid med tanke på att sannolikheten att lyckas är rätt liten och gud vet vad de gör med folk som inte betalar sina böter i det här landet....

Fredagförmiddag, yogad och klar gav jag mig i väg. Jag hittade fint ner till Penang road och fyra varv runt kvarteren senare hittade jag en parkeringsplats, i en fin ruta. I med så mycket pengar automaten bara kunde sluka och så knatade jag in till polisen.

Konstapelt vid grinden pekade in mig med tummen till vaktburen. Där inne satt en annan polis och hans fem polare och storrökte. Traffic police, yes yes, no, no och så började de snacka med varandra mellan blossen. De enades om ett besked, passet skulle de ha och traffic police office var på baksidan av byggnaden.

Ut igen, stort antetag med frisk luft och så gick jag runt den jättestora vit och blå byggnaden. Det började bli rätt varmt så lätt svettig steg jag in under skylten ' Polis Trafik' och fick hjälp direkt. Men, inte fick jag betala. Fel ställe, jag skulle inte till huvudkontoret för där tar de inte hand om sådana små fadäser som parkeringsböter, jag skulle till 'Polis Distrik'.

Jaha, var ligger det då? Ingen karta med denna gången heller, men poliskonstaplens polare steg ut på trappen och förklarade vägen med en åtta gatunamn och viftade till höger och vänster. Komtar nämndes igen. Hrm, detta kommer inte gå men, va fasen jag får prova. Bara att knata tillbaka till bilen. (Den lyckosten som gled in efter mig på rutan fick några timmars gratis parkering)

Jag hade inte blivit klokare på vart jag skulle men jag visste i alla fall hur mycket jag skulle betala. Är det lönt besväret, kan man verkligen undra sig. Men, som sagt var jag vet ju inte vad de gör med folk som smiter från böter i det här landet....så ut i trafiken igen.

När jag följt bekrivningen dök det så klart inte upp nån ny vit och blå polisbyggnad. Så, nej, nu drar jag hem och svängde upp på Burma road. Bilkö! Men fördelen med trög trafik är att man hinner se vad som finns vid sidan av vägen så det blev en avstickare in till Akvarieaffären och inspireras till julklappar. Det blir nog några små sköldpaddor till tjejerna, eller nemofiskar? Mycket fint att titta på, men synd om hundarna i burarna.

Sen shoppade jag loss i allt-i-allo-butiken bredvid så nu kan här klippas och klistras och liggas på yogamatta.

Helgen gav mig lite respit och möjlighet att spana in kartan lite nogrannare och ja, på andra sidan Komtar Tower var där en polisstation till. Kunde det vara 'Polis Distrik'?

Det var lite knöligare att hitta dit men jag lyckades till slut. Vakten vid grinden pekade med tummen till en lucka 30 meter bort och se där! Där kunde man betala sin p-bot! 5 minuter och RM30 senare var jag på väg ut igen. Träffade en mamma från skolan och sen var det bara att försöka hitta hem igen.

Pust, tur att man är hemmafru för annars vet jag inte hur jag skulle fått tid till att betala den där lappen. Knappast kvällsöppet. Eller det är kanske det man har maiden till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar