tisdag 23 november 2010

Flytta o ch fira fodelsedag

Oj, nu har vi flyttat och nu 'flytt vi int' en meter till (pa tva ar, i alla fall)! Vi har flyttat 20 meter in fran havet och 15 meter upp men det var roddigt nog anda. Svarast var det att fa lagenheten ren. De stadade och stadade men det finns en grans pa hur rent man kan fa det med en bambuborste och tvatta fonsterrutor med tidningspapper. Det biter inte riktigt pa byggdamm. Men, det gor var gamla dammsugare sa nu dansar jag runt med och kommer bli avlost pa mandag av Sumitha som blir var maid, eller amah som man sager har.

Det var inte heller helt latt att packa upp kartongerna. Lagenheten ma vara gigantisk men forvaring ar de daligt med. Sa vi haller pa och samlar oss for att skriva en shoppinglista. Vi ar ratt trotta i benen, dels fran att ta oss runt i lagenheten (som mater 27 meter fran balkong till balkong enligt Stens uppmatning) och dels for att vi avslutade en intensiv vecka med att springa Penang bridge halvmaraton och 10 km.

Det var en upplevelse. Upp mitt i natten. Martin forst ut med att lamna lageheten vid 2-tiden. Adam skjutsade. Jag steg upp fyra for att starta vid sex. 10 km var inte sa farligt i for sig, min utmatning var att hitta dit. Motorvagen var ju avstangd for loppet sa det blev morka smavagar och folja efter bilstrommen tills jag sag den efterlangtade skylten Queensbay mall. Dar var det ko till parkeringen och sen ko till toa men jag kom i tid till starten. Jag visste knappt var jag var, men jag foljde bara efter alla andra i likadana springlinnen som jag hade och till slut dok det upp en stor startbage, dunka-dunka musik och pep talk innan de skrek staaaart.

Springa pa motorvag och en liten svang upp pa bron i beckmorker var val inte det mest spannande, men det var haftigt med sallskap av 23000 andra manniskor och det var bra for sjalvfortroendet att springa forbi manga fler an vad jag nanasin har gjort i nat lopp. De flesta springer valdans langsamt, eller helst gar en lang bit och springflasar en liten.

For att krydda veckan alldeles extra mycket tog vi ledigt fran flyttkaoset tisdagkvall och checkade in pa Lone Pine (http://www.lonepinehotel.com/the_hotel?c=1655) i Batu Ferringhi. Badortens forsta hotell en gang i tiden och nu nyrenoverat. Sa lyxigt att bara aka 20 minuter bort med bil och hamna i en riktigt skon, vacker, lugn och frasch miljo. Vi firade Martins fyrtioarsdag. Det gjorde vi enkelt men lyxigt vid poolen, i hangmattan, med champagne pa balkongen och i hotellrestaurangen.

Torsdagmorgon var det vardag igen sa vi gick upp tidigt, Martin akte till jobbet och jag tog tjejerna till skola och dagis innan jag attackerade flyttkartongerna. Madeleine och Sten stannade kvar och njot pool och promenad pa stranden.

Nu njuter de salta bad pa Langkawi och jag ringer pa rormockare for att fixa rinnande toalett, stadar och aker Penang runt for att fixa torkstallning, strykbrada, stadprylar och allt annat smatt och gott vi inte fick med oss. Vissa grejor visste vi i for sig, men andra kom som en overraskning (buhu, ingen kaffekokare....) Stort och gott som mobler far vi ta tag i nasta vecka- fast jag har tjyvkollat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar