tisdag 9 november 2010

Kalla Rumpor

I helgen var vi i Kuala Lumpur, eller Kalla Rumpor som Emma säger ;-) Vi åkte på onsdagseftermiddagen direkt efter att ha hämtat Filippa på skolan. Mobilnätverket strulade lite med mig men jag fick tag på en taxi och drog sms till Martin att vi var på väg så han kunde avsluta mötet i lugn och ro. Men, mobilnätet strulade med honom också så han fick sms:et precis innan jag ringde och sa att vi är utanför grinden. Blev lite svettigt för Martin där också.

Vi väntade snällt i taxin i alla fall. Eller jag väntade snällt och de andra två hoppade omkring och tärde på mitt tålamod men som tur var inte taxichaffisens.

Det var fullt med folk på Penangs flygplats. Vi var redan incheckade men bagaget skulle droppas. Ups, Air Asia är som Ryan: man betalar för varje gruskorn så vi fick punga ut lite extra ringgiths för att få med väskorna och sen blev det snabbfika på MC+Coffee Bean innan säkerhetskontrollen. Planet var försenat från KL så vi fick en extra stund till att skutta omkring innan vi kom i väg. Skönt kort flygning: knapp timme, bara upp och ner. Superbra placering: jag på rad 11 och Martin och tjejerna på rad 31. Air Asia vet hur man fördelar en barnfamilj;-)

Vi kom fram till hotellet när det var mörkt. Fick fin inkörning till stan. Twin Towers lös i mörkret och knappt några bilar ute. Det var knappt några bilar ute på hela helgen och med tanke på hur mycket jag hör om bilköer på radion så misstänker jag att varenda invånare lämnar stan när det är långhelg.

Vårt hotell låg 5 minuters promenad från tvillingtornen och Martin steg upp 7(!) nästa morgon för att köa för biljett upp. Tre timmar senare var han tillbaka! Lugn frukost och sen tillbaks till tornen igen för att kliva ut på bron, åka högst upp och spana ut över stad utan slut och motorvägar utan bilar. Vi som inte köat tyckte det var fantastiskt och mannen som gjorde jobbet tyckte det var taskig utdelning för arbetsinsatsen.

Efter lunch blev det Akvariet som ligger precis i närheten. Vi klappade bambuhaj och tittade på alla möjliga fiskar. Häftigast var rullbandet under jätteakvariet med hajar och rockor. Besvärligast var att hitta toan när vi var nästan klara. Fick gå hela vägen tillbaka genom tjocksmockt med folk och till slut hittade vi en undanskymd dörr efter att ha frågat varje vakt på vägen.

Kvällen var tänkt till Chinatown men de enda två som sov på sena eftermiddagen var föräldrarna. De andra två lekte häst och hade full fart så när klockan var sex så var de helt vimelkantiga. Det var bara till att äta på Nasi Kandar-stället mitt emot.

Lördagen blev turistande i kommunaltrafiken. Tunnelbana och monorail. Tunnelbanan var folktom (ja, ja långhelg=folktomt) och kliniskt ren. Monorailen hade mer folk (turister?), trädtoppshöjd och var roligare att åka än vad vi trodde. Buss skippade vi och tog taxi sista biten till Bird Park. Där blev det en heldag. Spana fåglar, mata fåglar, mata fiskar, fotas med fåglar på sig, gunga och strosa omkring. Sen lunch på restaurangen och sen taxi hem till hotellet.

Även denna eftermiddag var det dåligt med vilande så Chinatown får sparas till en annangång. Filippa badade i poolen och vi andra tittade på. Middag blev på KLCC köpcentret i Twin Towers. Gott indiskt och den dyraste middagen hittills i Malaysia.

Söndag var tidigt upp, packa, frukost och sen taxi till flygplatsen. Det blev en dyr taxiresa för i en rondell nästan framme kom Emelies frukost upp över Filippa och taxichaffisen. Vi fick snygga till oss och byta kläder på flygplatsen innan vi droppade bagaget och gick till gaten. Bye, bye KL!
Hemma på Penang tog vi en lugn eftermiddag och gjorde ingenting. Laddade batterierna för en ny vecka med Emelies 3årsdag och finbesök från Öland. Farmor och farfar kom igår kväll.