torsdag 18 augusti 2011

Snäll mamma eller dum mamma?

Filippa får titta en halvtimme till på Disney Junior, egentligen 40 minuter till för då kommer Emelie med sin dagisbuss. Då får vi slöa semesterfirare skärpa till oss och göra seriösa vardagssaker. Mamman är just nu inte så sugen på att vara seriös och ordentlig. TV:n skulle stängas av efter en halvtimme, 2:30 pm skulle klockan visa och knappen på fjärrisen, förlåt, knapparna på fjärrisarna skulle döda dumburken. Ingen sa till 2:30 men dödar man dumburken när man är ensam hemma med en uttråkad 5-åring andra dagen på raken då ryker man på pyssel och vi pysslade hela eftermiddagen igår. Jätteroligt hade vi! Vi gjorde akvarium i gamla skokartonger men i dag har mamman träningsvärk i varenda muskel och vill helst inte lyfta armarna högre än till en Ipad i ett knä. Mamman är helt enkelt fysiskt oförmögen att pyssla så muta i form av nya läbbiga barbie-kläder inhandlades på Tesco i förmiddags och så fort lillsyrran dyker upp så ska de få vältra sig i rysch, pysch, rosa och glitter och jag kan dricka mera kaffe och göra viktigheter på viktighetsdatorn. I armbågshöjd.

Är jag en snäll-mamma eller dum-mamma?



Och, nej träningsvärken kom inte från pysslet.! Så mycket förföll jag inte efter fyra nästintill träningsfria veckor i Sverige. Träningsvärken kom från alltför många armhävningar i går morse när jag körde hemmaträning i köket och Filippa satt bredvid och la pärlplattor. Jag skyller på Filippa. Hon hetsade mig och undrade varför jag böjde så lite på armarna. 'Så gör inte pappa.'. Så då gjorde jag som pappa och mycket mer därtill. Mamma ska vara bäst! Bäst-mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar