måndag 4 oktober 2010

Måndag

Klockan ringer 6.07. Martin går upp först, jag och Emelie som kom tassande vid 4 ligger kvar några minuter och mornar oss innan Emelie kommer på att det är dags för frukost.

Hennes specialare för tillfället är ett wasa -knäcke utan smör och så många glas mjölk hon bara får. Knappast någon annan i familjen som kör den frukosten, det blir yoghurt grov-macka med tråk-ost och nån fruktjos.

Jag kränger på mig springkläderna och lägger fram barnens kläder. Blå skoluniformen till Filippa och ett par korta tajts och blus till Emelie. Sen packar jag deras väskor. Emelie får rena ombyteskläder, liten handduk, solhatt och en flaska med vatten. Filippa får också vatten samt en låda med förmiddagsfika. Idag blev det morotsstavar och mangokuber.

Jag har bil denna veckan, men det blir ändå tajt på slutet. Får jaga på flickorna så vi kommer ut i bilen och bort till skolan. Vid Filippas skola är det som vanligt bilkaos. De köas för att köra in och släppa av barnen, skolbuss på väg ut, bilar som letar parkering, barn som kommer gående med sina föräldrar, ett gäng moppar som knattrar mot trafiken och så vi i Livinian som letar parkeringsplats borta vid Emelies dagis.

Vi hinner i alla fall lämna av Filippa vid sitt klassrum precis innan skolklockan ringer och sen lullar Emelie och jag i sakta mak tillbaka till Taska Nania. Vi plockar blommor till hennes kompis Esther, plockar med en snigel att visa teacher Nora, går balans över diket och snackar om ditt och datt. Trots det kommer vi tidigt, men det är ok. Vi matar fiskarna och rätt snart öppnar teacher Carrie dörren och Emelie går in för att packa upp sin ryggsäck. Bye, bye!

Jag går tillbaka till bilen och kör upp till nedersta parkeringen vid Botanical garden. Springer 2,5 varv i parken- ohh, låter mycket men den är inte så stor. Däremot har den skön stigning så hjärtat får jobba lite om man bara springer på. Det börjar bli lättare att få fart på kroppen nu när man vant sig vid värmen. Svettig som attans blir man, men det är bara att dricka ordentligt när man kommer tillbaka till bilen. Träningsvärk får vi inte, antingen springer vi för långsamt eller så är det värmen och all syren i den fuktiga luften som gör att de små musklerna hålls mjuka och aldrig får syrebrist.

Det är massa folk som tränar i Botanical garden på morgonen. Gamla, som unga. Med rullstol och barnvagn. De springer, går, går baklänges och gör tai chi övningar. Vissa smiter in på nån stig som går upp för Penang hill. Ensam eller ett gäng med stavar. Några säger 'morning' när man springer förbi andra är upptagna i sig själv eller prata med sin polare. Alla gör som de känner för och det är superhärligt!

Tillbaks till bilen stretchar jag lite och sätter mig på handduken för att köra och tanka på Burma road. Första tankningen i ny bil och nytt land är alltid spännande. Här var det asenkelt. Blev invinkad mot enkelriktat och sen tog bensinmackskillen över. Hittade vart jag skulle öppna tanklocket, frågade vad jag skulle ha för soppa i (ha, det visste jag inte så jag pekade på 95 blyfri) och sen fyllde han upp medan han torkade av vindrutorna. Jag stod där som ett fån, tills jag insåg att man ska nog sitta kvar i bilen för jag behövde inte gå in och betala utan jag gav mina RM 54 till tankkillen och kunde sen köra iväg därifrån jag kom.

Jag körde bara tvärs över gatan och in på Adventist Hospital. Hittade ingen ledig parkering så jag tjyvparkerade som alla andra vid ingången (men såg självklart till att ev ambulans kunde knö sig förbi). Sen gick jag in på bageriet som finns inne på sjukhuset. Det var Stella som visade mig det när vi hade orientation day. Här bakar de sitt bröd själv, hälsosamt med nyttiga mjöl och lite socker i muffinsarna. Jag köpte frysen full av olika slags rostbröd och en muffins på grovt mjöl och valnötter till mig själv. Tyckte jag kunde vara värd det efter morgonens joggingtur. Jag kom även ihåg att få en stämpel på mitt parkeringskort så jag slapp att betala vid utfarten.

Sen körde jag hem, satte på kaffekokaren och tog mig en is kaffe med soyamjölk och min muffins. Ögnande igenom malay-läxan en gång till. Duschade, fick på kläder och sen var det ut i bilen igen för att köra till Tanjung Bungah och lektion hos tant Shirin.

Vi fick lära oss alla ord på familjemedlemmar och ett gäng verb som kan vara bra att ha. Sen var det läxförhör och fika på nonya-'kakor'. Gjorda på ris, kokta i bananblad med bananer i. Inte så mycket smak men helt ok. Roligt att få prova.

När lektionen var klar så var det bara att köra den slingriga vägen tillbaka och köra ner till St Christopher's och in i samma bilkaos igen. Först hämta Filippa och sen Emelie. Emelie hade varit lite förkylningsslö under dagen så vi skippade poolen och tog fruktfika hemma.

Men, efter fikat var Emelie inte så värst slö längre så de lektes hejvilt med tågbanan och my little ponys. Det var bröllopståg genom stan med massa folk som stod och tittade på.Undrar just vad den leken har inspirerats av?!

Det blev nudelsoppa till middag. Martin kom hem tidigt men eftersom jag inte kollat mobilen sen jag ställde mig vid spisen så fick han själv sno ihop lite stekta ägg på det goda brödet från Adventists. Lite Babar hann vi kolla sen var det saga med pappa och sova som gällde.

Jag försökte blogga men det mobila bredbandet var hopplöst trögt så därför kommer bloggen idag istället....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar