måndag 25 februari 2013

Telepati?

Det var ett tag sen vi sålde lillbilen. Martin drog rätt omgående till försäkringskontoret på firman där vi köpte den för att avsluta bilförsäkringen och få några slantar tillbaka. Kunde ana att det skulle gå sådär, eftersom jag stod som ägare, försäkringstagare och högsta-allenarådande.

Det gick sådär. Inga slantar med sig hem, men halvvägs kom han. Fick papper med sig hem och med instruktioner att de skulle jag fylla i och sen e-maila in tillsammans med kopia på pass och senaste försäkringsbeviset. Det gjorde jag. Gick med emailen redan dagen efter. Skulle gått samma dag men internet var trögare än trögast så det kom inte iväg.

Det gick sådär. Inget hände. Ingen Ms Liza svarade på mailet. Vi glömde, semester och sen undrade Martin för nån vecka sen hur det gick. Nytt mail gick i väg. Gick så där, inget hände. Det var väl rätt uppenbart: ett fall för ansikte mot ansikte med alla orginalpapper med i mapp, samt passet.

Att fixa pappersjobb är en riktig resa här. Lika bra att ha med passet, kreditkort, en hög med cash, två foto på sig själv och alla viktigpapper med någon som helst relevans med. I orginal.

När arbetstiden gick ut idag satte jag direkt kursen mot Autobinee och stövlade in genom utställningslokalen utan att ägna varken glänsande bilar eller leende bilförsäljare en endaste blick, upp för trappan till andra våningen och in på försäkrings- och skadekontoret..

Där satt en leende dam: ' Hello Ms Nina!', sa hon innan jag änns kommit in genom dörren.
'Äh, urm, well känner du igen mig?'
'Off course, I have you paper here. Ready to send.' säger hon och viftar med mitt mail.
'???'

Telepati? tänker jag förvånat

'Just need you home adress to send check'
'But, den står på pappret jag mailade'
'Oyes, off course off course Miss. You have insulans original copy, have?'
'Jomenvisstserru, klart jag har'
'Can I have? Better for refund, lah'

Köpa sig tid? Maskera missen? tänker jag cyniskt

Men, nej. När jag kom hem fanns där ett gmail från Ms Liza, att hon skulle skicka in mina papper till försäkringbolaget. Mailat precis när jag stämplade ut på jobbet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar