torsdag 27 oktober 2011

Bilförsäkring - och vägskatt

I slutet at september började det trilla in reklam sms från UniAsia där vi har våra bilförsäkringar. De var skrivna på sådan där sms-engelska med malay-kimesisk meningsbyggnad så jag brydde mig först inte så mycket. Sen läste jag ett och kom på, 'ja jösses, det är snart dags att förnya Myvins försäkring. Sms:et sa att jag skulle ringa nåt nummer och betalade jag innan 16 oktober så skulle jag få vara med på 'lucky draw' och kunna vinna tillbaka hela avgiften. Det var väl inte det som fick mig att till slut få häcken ur, så där tre dagar innan försäkringen gick ut utan det var när även ett papper trillade in via posten att även Alzans försäkring behöver betalas. Då slog det mig att Myvins post fortfarande kommer till Silverton för Mr Paddy på Autobinee bytte nog aldrig adressen i registret som han lovade. Suck, ja ja, dags att bita i det sura och för Myvin skulle jag ju inte kunna fylla kreditkortsnumret, skriva på lappen och skicka i den. Bäst att ringa. Damen som svarade pratade bra engelska men det var helt hopplöst att få rätt på registreringsnummerna, men det löste hon snyggt med att få mig att texta dem till henne. Sen var det tyst, ingen ringde tillbaka. Vi tog helg och på måndagmorgon åkte jag inom UniAsias kontor på väg till jobbet. Det började liksom bli lite bråttom. Inga problem att hitta dit för de ligger en trappa upp från Autobinee och där har vi ju köpt två bilar så dit hittar jag. Tyvärr öppnade de först nio, damen var lite sen men sen flöt det på rätt bra. Försärkringarna gick att betala med kortet, blev billigare än vad som stod på lappen jag fick hem men tydligen skulle jag betala vägskatten samtidigt. Det gick inte att göra utan registreringsbevisen och de låg hemma i viktighetsskåpet. Jaha, vad gör nu? Jo, fick jag veta, det är bara att gå till posten, ta med registreringsbevisen och betala RM 72 respektive RM 92 kontant så skulle det vara klart. Det hann jag så klart inte med förra veckan. Det var ett jobbande varje dag så posten fick vänta tills idag. Denna vecka är det lov och då kan mamman hinna ifatt på hemmafronten. Så nu kör Martin med nyförsäkrad bil med två dagar till godo och med skatten betald en vecka för sent. Min bil rök med av bara farten med en månad till godo.

Lucky drawn kommer vi inte se röken av för ska vi vinna så måste vi åka till Autobinee om två helger och hänga där hela dagen. Inte värt det. Jag tror någon annan bra mycket mer behöver den vinsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar