torsdag 6 oktober 2011

Jobbdag

Jobbdag. Martins klocka ringer 6.03, min 6.11. Vi stiger upp. Martin går på toa, jag går till köket. Jag tömmer diskmaskinen, fyller på vattenflaskor, skivar frukt till fikalåda, packar och ställer barnens ryggor framför dörren. En snyggt klädd Martin kommer ut i köket, tar en näve nötter, dricker ett glas vatten och går sen in och väcker tjejerna. Eller försöker väcka dem. De ramlar ut en och en i köket och får frukost. Martin säger hejdå och får en puss vid hissen. Vi andra äter upp frukosten, klär på oss och borstar tänder. Är vi snabba hinner vi kolla lite Playhouse Disney. Är vi långsamma hinner bara Emelie kolla när Filippa och jag borstar tänder i hissen ner till bussen. Jag vinkar till bussen, åker upp igen och samlar ihop det sista. Emelie och jag åker till taska och sen kör jag ner till Bayan Lepas där fabriken ligger och stämplar in 8.57. Byter dojor, tar på koftan och går upp till min arbetsplats bredvid Lian Yee. Så sitter jag där och knappar på datorn, eller går runt och snackar med folk tills klockan är fyra. Då sätter jag mig i en kokhet bil, värmer upp mig och lyssnar på popradio. Där hemma är barnen redan hemma, fikar med Sumathi och har satt igång att leka. När jag kommer hem får jag två glada kramar. Vi gör läxa. Dvs Filippa gör läxa, jag hjälper till och Emelie lyssnar nyfiket och bara väntar på att läseboken ska bli ledig. Sen pausar vi och jag sätter på en film om tjejerna inte orkar leka och så blir det snart kvällsmat. Sen dusch eller långbad i badkaret. Eller som igår, dopp i poolen. När solen gått ner så blir det pyjamas på, tandborstning och godnatt. Då kommer Martin hem och hinner oftast få sig två godnattkramar innan han mikrar maten och pratar om dagen med sin fru. Sen umgås vi med datorn, tv:n eller gymmet och släcker ljuset vid 11.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar