måndag 24 oktober 2011

'Civilisation mum!'

En gång när jag flög till Los Angeles så var det riktigt klart väder, hela vägen från Chigago. Jag satt och stirrade ut genom fönstret, som förhäxad. Jag tittade långt ner på marken över berg, gröna fält, floder och sen öken, öken, öken. När det mörknade närmade vi oss Los Angeles, vi kom över öknen, över bergen och sen låg hela Los Angeles under oss och bara lös i stora rutnät som aldrig tog slut. Inte förrän vi såg det oändligt stora och mörka Stilla havet vid flygplatsen. Framför mig satt en mamma med sin lille förskolepojke. Han satt också med pannan mot fönsterrutan och stirrade ut. När han såg hela Los Angeles så utropade han: 'Look mum, Civilisation!'

Undrar vad han skulle säga om han såg Singapore? Där kan vi verkligen snacka civilisation! Jösses, skulle någon behöva operera mig mitt i tunnelbanan så skulle jag inte bekymra mig skvatt. Stan är kliniskt ren, skyltad och ordnad. Tunnelbana, bussar som går i tid, breda enkelriktade vägar i flera filer. Allt känns så hightech, det bästa av det bästa, säkert, genomtänkt och allt sker väldigt tyst. Som en resa till framtiden om man kommer från Penang. Inte änns på zoo var där nån smuts. Tigrarna var vitskrubbade - nej skojar bara, de var faktiskt vita bengaliska tigrar så de hade inte fått en omgång i klorinbaljan. Men, rent var där.

Folk är hjälpsamma, Emelie och jag hann knappt börja leta efter toaletten på Raffles hotell innan en dam visade oss rätt. Vi åkte guidad tur med amfibiebuss runt stan och på floden. Vi behövde inte knö oss på för att få plats. Vi snurrade runt i Singapore Flyer, pariserhjulet och såg ut över staden och på alla de tusen lastfartyg som låg ute på redden. Vi kände europiska fläktar när vi åt kvällsmat vid Clarke's Quay och vi beundrade vårt hotell med över tjugo våningars atrium i mitten där vi först trodde fåglar flög omkring. Sen visade det sig att de satt i burar runt femte våningen. Vi lyxade med fika på Raffles hotell där de till på köpet hade guld på chokladtårtan - fast tjejerna konstaterade att guld inte smakar nåt, det bara glimmar. Så, jag behöver väl inte berätta var maten smakar bäst, Penang eller Singapore?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar