onsdag 26 juni 2013

Begagnad cykel och gammal vän

Det är skönt mulet idag. Inte av haze, regnet tog bort den för denna gången men fina vita moln håller solen borta och regnet har gjort luften sval. En perfekt dag att köpa cykel på. Jag slog till på en begagnad röd postcykel från 80-talet nere i en liten affär på Armenien street. Jag fick provköra den till banken för att ta ut pengar så jag kunde betala. I strilande regn.Skönt glid, lite skrikiga bromsar och för låg sadel men ack, så skönt att cykla. Hyfsat bra pris var det och man kan bara undra varför jag inte slagit till tidigare. Det var inte änns läbbigt att cykla hem i kaostrafiken. Man flyter med organismen och alla får plats.

Martin lämnade jag som pant i affären och han stod och dreglade över gamla scooters från 6o-talet. Hade jag stannat..., tänkte han. Vi hade trevlig, mysig vemodsmorgon med nostalgiska tillbakablickar, vidlyftiga framtidsdrömmar, frukost på Mew´s, stros runt i Georgetown och godaste chicken rice på en Kedai Kopi på Chulia Street.

Fast kan man inte stanna, kan man alltid komma tillbaka på besök. Filippa hade gammal klasskompis på besök igår. Enya som flyttade till USA för ett år sen är tillbaka för en månads sommarlov. En riktigt liten amerikan har hon blivit. De bara lekte och lekte och hade så roligt. Även lillsyrran fick hänga på och jag har sällan hört henne prata så mycket engelska med nån av Filippas kompisar. Hon brukar mest hänga med på en kant- och tilltala dem på svenska. Det var tur skolans sportdag ställdes in på sena eftermiddagen för jag tror inte tjejerna hade gått med på att sluta innan de storknade lagom innan kvällsmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar