tisdag 4 juni 2013

Monopol

'Vill du köpa Twin Tower, Emelie?' hör jag Martin säga när jag stiger innanför ytterdörren efter en dag på jobbet.

De tre sitter på golvet i vardagsrummet och spelar Monopol. Malaysiskt Monopol. Martin är hemma och kurerar sin hosta, nu med tillägget ryggont. Hostade loss sin gamla Vietnam-skada verkar det som. Gämmer och elände. Monopol med lite fastighetsaffärer borde hjälpa minst lika bra som hostmedicin och muskelsalva.

Vi fick monopolet som hejdå-och-minns-Malaysia-present av Martins kollega BK och det var en alldeles lysande ide på present. Alldeles genialisk faktiskt. Istället för att köpa Östermalmstorg och Södra Station, köper man Sipadan och Cameron Highlands. Same same but different.

Tänk att mina barn skulle göra Monopol-debut med malaysiska adresser! När jag själv gjorde min på min pappas gamla spel från 50-talet i farmor och farfars sommarstuga. Lite hisnande att tänka på en vanlig vardagstisdag.

Fast å andra sidan ligger Falsterbo längre från Stockholm än Penang från KL och tjejerna har i alla fall sett några av adresserna i spelet. För mig var det bara exotiska, abstrakta namn som det tog många, många år innan jag hade en bild av dem i huvudet.

Bilden med Martin och barnen på golvet runt Monopolspelet sitter somklistrad i skallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar